Tuesday, December 11, 2012

Tips untuk mendapatkan mata yang sihat


1. Apabila membuat pemeriksaan mata, buatlah pemeriksaan secara menyeluruh. Bukan sekadar untuk membuat kaca mata ataupun kanta lekap.

2. Perunding penjagaan mata atau optometrist hanya memberi nasihat tentang kaca mata yang sesuai untuk dipakai. Mereka tidak layak menjalankan pemeriksaan mata secara terperinci. Jadi, dapatkan khidmat pakar mata atau opthalmologist.

3. Kanak-kanak sekolah perlu membuat pemeriksaan gigi dua kali setahun, jadi tidak salah jika membuat perkara yang sama untuk mata anda.

4. Jika anda tidak selesa memakai cermin mata, gunakan kanta lekap tetapi harus diingat, kanta lekap mempunyai tempohnya yang tertentu. Jadi bagi mengelakkan kecederaan pada mata, pastikan anda tanggalkan kanta lekap anda bila tiba waktunya.

5. Jangan bertangguh jika anda perlu memakai cermin mata. Rawatan awal (terutama kanak-kanak) boleh mengurangkan kecacatan pada penglihatan.

6. Sekiranya anda tidak bersetuju dengan pendapat pakar mata anda, dapatkan pandangan kedua.

7. Tiada had umur dalam menggunakan kanta lekap. Yang penting, mereka bertanggungjawab ketika menggunakannya.

8. Pakai cermin mata gelap ketika berada di bawah pancaran matahari bagi mengelakkan sinar UV. Warna kelabu, hijau dan coklat adalah warna yang paling sesuai.

9. Makan makanan ya


No comments:

Post a Comment