Monday, December 17, 2012

MAKNA DISEBALIK LIRIK TEMAN PENGGANTI

Owh tetiba jumpa ini di blog sofya-mencaridiri
mmg mendalam maksudnya 
bertambah2 like dgn lagu ini
copy untuk share yer tuan blog....

(Makna Lirik)
~~Lagu Teman Pengganti seolah-olah menggambarkan keadaan dan perasaan Diri kepada diri. DIRI mengharapkan mereka berdua (DIRI dan diri) akan kekal bersama sehingga akhir nyawa sang diri.
~~Namun harapan itu seakan terkubur apabila DIRI melihat di samping diri bukan DIA lagi. Bahkan sesuatu yang bersifat jahil (keduniaan) sedang menemani diri. Ini bererti sang hamba semakin lalai dengan nikmat dunia sehingga secara tidak sedar telah melupakan DIA.
~~Rangkap ketiga, mengimbau peristiwa di mana sang hamba sedang asyik bercinta dengan DIA, segalanya indah. ‘Ketawa bersama, menangis bersama’ diertikan sebagai kehidupan yang adakalanya sukar dan adakalanya menggembirakan. DIA sentiasa ada bersama hambaNya. DIAlah perungkai masalah hamba yang dikasihiNya.
~~Rahsia apakah yang bersifat terpendam? Itulah rahsia antara DIA dan hambaNya. Rahsia yang jelas dinyatakan  tetapi perlu mencari untuk melihat apa yang tersirat didalam tersurat.  Sesungguhnya Allah itu Maha Pemberi Petunjuk. Selangkah kita melupakan DIA, selangkah jua DIA melupakan kita. Tetapi harus beringat akan azab yang menanti. Maka, nikmat yang manakah harus kita dustakan? Tuhan yang bagaimana boleh menjadi penggantiNya?
~~Rangkap kelima, mengisahkan tentang sang hamba yang akhirnya mengakui kebenaran cinta hakiki. Mahabbatullah. Dalam dunia pancaroba, DIA tidak terlepas dari terkena tempias. makhlukNya sendiri yang mendustakan agamaNya. makhlukNya sendiri menghina DIA. Tetapi, hamba yang menjadi kekasihNya, hamba yang mengenaliNya, hamba yang mencintaiNya… pasti tidak akan terusik dengan perkara sebegitu. Mereka ini adalah golongan yang tetap dengan pendirian dan tetap imannya. Hanya golongan ini yang memahami isi dan ayat sebenar “naskah lama” (al-Quran)walaupun masih sukar, namun tetap dengan keadaan itu.
~~Rangkap keenam bermaksud, situasi sang hamba dalam keadaam penyerahan diri kepada Allah.
- ‘Setia mendengar’.. itulah lafaz zikrullah
- ‘Sentiasa hadir’… itulah keadaan diri bertemu DIRI
- ‘Ingat setiap ulangtahun, setiap hari lahir’… simbolik kepada sebuah perhubungan yang erat. Setiap apa mengenai DIA, sudah kukuh terpatri dalam hati sanubari. Mana mungkin ada yang mampu menggugahnya.
- ‘Syawal’= sinonim dengan bulan menyambut aidilfitri, juga kemenangan umat Islam yg berpuasa. Namun, dalam lagu ini berbeza maksudnya. Maksudnya di sini adalah kemenangan seorang hamba yang beriman dalam peperangan menentang hawa nafsu.
-‘kaulah yang terawal’ merujuk kepada DIRI.
-’70 ribu hijab harus ku singkap’ bermaksud penyerahan tahlil kepada 7 manusia penting setiap seorang sebanyak 70 ribu.
-‘ku sorok kitab balik tingkap hinggap’ merujuk kepada ilmu hakikat yang bersifat tersembunyi bertujuan untuk menjernihkan DIRI yang bagaikan terpenjara. Inilah yang dimaksudkan dengan ‘sucikanlah nama tuhanmu dengan zikrullah’.
~~Rangkap ketujuh: kembali kepada keadaan penulis, dia menyatakan bahawa dunia itu istimea baginya, namun tidak dapat menandingi keistimewaan dan kesempurnaan Allah.
~~Penulis masih mencari  fungsi wujudnya dia. Dia keliru dan terperangkap dalam diri, mujur ada si peneutralisasi (Allah),
-‘murung berkurung dan tubuh kian susut’ menggambarkan keadaan diri penulis yang benar-benar cintakan Allah. Dia hanya menunggu ‘maut’ datang menjemput untuk bertemu DIA.
-komplikasi di halaman rusuk kiri’ simbolik kepada kedudukan jantung dan hati. Penuhkan hatimu dengan DIA.. degupkan degupan jantungmu berserta DIA (zikir).
~~’Lagu ini yang terakhir aku sajikan’ bermaksud ucapan zikrullah itu sendiri. Ucapkan nama DIA dikala rindukan DIA. Jaga DIRImu yang telah bersih, jangan dikotorkan kembali.
-‘Jangan makan hati’ simbolik kepada pengotoran hati
-‘Yang patahkan tumbuh, yang hilangkan berganti’ bermaksud lawanlah hawa nafsu sehingga diganti nafsu itu dengan nafsu mencintai Allah.
-‘bilik dah ku kemas, katil dah ku rapi’ simbolik kepada pembersihan hati yang hakiki.
-‘cincin, kunci , dompet dalam laci’ simbolik kepada keduniaan.
-‘wang’ simbolik kepada jumlah amalan, semoga cukup untuk suatu perjalanan yang jauh.
~~Aku kan pergi… bertemu kekasih abadi…tiba masanya kau cari teman pengganti…~~
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment